طلبگی شغل من نیست؛ زندگی من است...عشق من است

قدر نیروهای انقلابی و پُرانگیزه را هم بدانید؛ من به همه‌ی مسئولین سفارش میکنم. امام خامنه‌ای روحنا فداه

طلبگی شغل من نیست؛ زندگی من است...عشق من است

قدر نیروهای انقلابی و پُرانگیزه را هم بدانید؛ من به همه‌ی مسئولین سفارش میکنم. امام خامنه‌ای روحنا فداه

طلبگی شغل من نیست؛ زندگی من است...عشق من است

باید با عزم راسخ در راه صحیح پیشرفت مادی و معنوی کشور حرکت کنیم؛ آن‌وقت همه خواهیم دید که دشمن به‌دنبال ما می‌دود نه ما به‌دنبال دشمن.

حضرت امام خامنه ای ارواحنا فداه

*******

کسی که به‌عنوان دفاع از اهل‌بیت(ع) می‌رود در واقع دارد از جامعه و شهرهای خود دفاع می‌کند؛ این دفاع از ایران است.

آنها داعش را برای شکست جمهوری اسلامی ساختند؛ عراق و شام مقدمه بود تا ایران را زمین‌گیر کنند اما قدرت جمهوری اسلامی آنها را در همان‌جا زمین‌گیر کرد

حضرت امام خامنه ای ارواحنا فداه

*********

این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است.
حضرت امام خامنه ای روحی فداه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اینجا فقط برای طلاب نیست؛ مطالبی بسیار هست که برای عموم است.

طلاب ؛ یاران حضرت بقیة الله اعظم ارواحنا فداه

چگونه بهتر طلبگی کنیم برای امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف

نکاتی ارزنده و کاربردی ذیل بحث طلبگی برای یاران حضرت

آخرین نظرات

نیاز حوزه و نیاز دانشگاه ؟‌

برای این انتخاب بهتر است که نیاز هر دو را بررسی کنیم .



در میان مردم عادی ـ خصوصاً در مجاورت مراکز حوزوی ـ گاهی تصور می‏شود «فراوانی طلاب علوم دینی به اندازة کافی پاسخ‌گوی نیاز جامعه هست و امروزه استقبال از سایر رشته‏های علمی یا حرفه‏ها و صنایع، اهمیت بیشتری دارد.» این تصور، نزد اهل‏اطلاع، قضاوتی نابهنگام و تصوری به‏شدت مخدوش است زیرا:

...... به ادامه مطلب رجوع کنید .

1. همه ساله بیش از یک‏ میلیون نفر از جوانان کشور، متقاضی ورود به دانشگاه‌ها هستند و در رقابتی سنگین صدها هزار نفر جذب رشته‏ های دانشگاهی می‏ شوند. این درحالی است که متقاضی علوم حوزوی در هرسال تنها چند هزار نفر و مجموع پذیرفته ‏شدگان فقط کسری از این گروه است. جذابیت‏های متراکمی که تحصیل دانشگاهی را در نظر جوان خوش رنگ‏ و نما می‏ گرداند به ضمیمة مخالفت برخی از خانواده‏ ها با تحصیل فرزندان خود در حوزه و منع شدید آنان، به توزیع نابرابر نیروی انسانی دامن می‏زند.


2. تخصص‏ های دانشگاهی عمدتاً درصدد رفع نیازهای جسمی و مادی بشر، و تخصص‏ های حوزوی عمدتاً ناظر به ابعاد تربیتی و معنوی انسان است. بُعد ناپیدای وجود آدمی که فصل مقوّم ماهیت انسان و حقیقت وجودی اوست به همان نسبت که «اهمیت» افزون تری در مقابل جانب خاکی و مادی او دارد، دارای پیچیدگی بیشتری است. طبعاً «شناخت» آن هم بسیار دشوارتر و «مشکلات» آن فراوان ‏تر و صعب‏ العلاج‏ تر است. با این وصف (اهمیت بیشتر، شناخت دشوارتر و مشکلات فراوان‏تر) نیاز به کارشناسان و متخصصان ورزیده‏ای که در سایة آموزه ‏های آسمانی به شناخت ابعاد روحی و معنوی انسان دست یازند و در حل و رفع این دسته از مشکلات به‏ کار آیند، نیازی اساسی است و نیروی انسانی شایسته و فراوانی می‏ طلبد.


3. بخش عمده‏ای از نیازهای جامعه ما که اینک توسط متخصصان دانشگاهی مرتفع می‏گردد، در شرایط اضطراری از سایر کشورها نیز قابل تأمین و تدارک است. در ایام دفاع مقدس، شمار قابل‏ توجه ی از پزشکان و متخصصان دیگر مناطق دنیا در کشور ما به ارائة خدمات اشتغال داشتند. این درحالی است که نیاز ما به صاحب‏ نظران دینی، جز از طریق حوزه ‏های علمی شیعی قابل حل نیست. اکنون حوزه، باید پاسخ‌گوی نیاز فراوان همة دنیا به علوم اهل بیت علیهم السلام باشند. امروزه دست نیاز مجامع علمی معتبر دنیا به آخرین دست‌آوردهای حوزوی ما دراز است. کرسی‏ های خالی اسلام ‏شناسی و شیعه ‏شناسی دانشگاه‌های مهم جهان متقاضی حضور روحانیان شایسته و تواناست. مراکز فرهنگی مسلمانان در نقاط مختلف پنج قارة دنیا در تکاپو برای دعوت از اندیش‏مندان و مبلغان، در ارتباط دائم با حوزه‏های علمی ما هستند. و خلاصه پس ‏از انقلاب اسلامی در ایران، همة انسان‌های حق جو در سراسر جهان در عطش فهم پیام آخرین پیامبر، رو به‏ سوی ما دارند. ادعای بزرگ انقلاب اسلامی این بود که اسلام پاسخ‌گوی تمام نیازهای فردی و اجتماعی انسان از گهواره تا گور می‏باشد و این نیازها را تا دامنة قیامت تأمین می‏کند. ارائة دستورالعمل جامع حیات بشر براساس وحی محتاج پژوهش‏ های عظیم و تلاش فراوان است که نیروی کارآمد حوزوی باید به آن بپردازد.


4. فرهنگ و تربیت جامعه به متولّی نیاز دارد. در محیط کوچک خانواده، خدای متعال یک عنصر فرهنگی و تربیتی که «مادر» نام دارد را در کنار یک عنصر اقتصادی که «پدر» نام گرفته، قرار داده و پدر را مأمور کرده که نگرانی اقتصادی خانواده را برطرف سازد تا مادر فارغ ‏البال و بدون دغدغة معیشت در یک محیط آرام، به وظیفه تربیت بپردازد. در محیط بزرگ جامعه، آیا به یک نهاد فرهنگی و تربیتی نیاز نیست؟


5. برای ساختن یک ساختمان معمولی، به ده‌ها نیروی کاری متخصص نیاز داریم؛ مهندس، معمار، کارگر، لوله ‏کش، آهنگر، برق ‏کش، نقاش، کابینت ساز و.. . یقینا برای ساختن یک جامعة اسلامی و بنای یک تمدن تاریخی بزرگ بر اساس اسلام، به ده‌ها هزار نیروی دین‏ باورِ زمان آگاهِ وارسته احتیاج داریم. و این نیرو‌ها در محیط حوزة علمیه پرورش می‌یابند.

6. فقدان چهره‏ های ممتاز و استوانه‏ های علمی و معنوی حوزه در مبارزات قبل‏ از انقلاب و حوادث پس ‏از پیروزی و نیز عزم راسخ دشمنان بر از بین ‏بردن شخص یا شخصیت بزرگان دین در شرایطی که اندیشه دینی در میان نسل جوان دستخوش طوفان شدید فتنه‏ ها و امواج متلاطم شبهات گشته این نیاز را افزون‏تر نموده است .
(توطئه قدرت‏های بزرگ برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، تحریف اعتقادات اصیل، تغییر فرهنگ ناب‏ اسلامی و تضعیف روحانیت ـ به‏عنوان سردمدار مبارزه با استکبار جهانی ـ بیش از آن است که دراین مختصر به آن اشاره ‏شود. مطالعة کتاب «خاطرات مستر همفر» جاسوس انگلیس در کشورهای اسلامی برای آشنایی با نوع فعالیت‏های آنان بسیار مفید است.)

7. درگیری با انبوهی از شبهات تاریخی که از فضای فکری غرب یکباره به زبان بومی ما ترجمه و به جامعة ما سرازیر شد بخش قابل ‏ملاحظ ه‏ای از نیروهای نخبه حوزه را مشغول به فعالیت‏ های حاشیه ‏ای نموده و از رسالت اصلی خود منحرف گردانده‏است. گرچه همین مبارزه، برکات فراوانی در پی داشته ‏است.

8. تحقیقات جدیدی که پس ‏از انقلاب در دستورکار حوزه قرارگرفته و موج موضوعات نوینی که بررسی آن ‏ها از منابع دینی تازه آغاز گشته یا پس‏ از این باید آغاز گردد، تولید و تدوین دانش‌های جدید دینی که غالباً ناظر به ابعاد اجتماعی اسلام می‏ باشد، و نیز

9. مسئولیت‏ های سترگ اجرایی که قانون اساسی جمهوری اسلامی بر دوش حوزویان نهاده است از عواملی است که نیاز به نیروی انسانی را در این شاخه از فعالیت‏ ها روشن ‏تر می‏ نماید.


10. آشنایی با دین الهی به‏ عنوان پدیده‏ای بسیار عظیم، دارای معارفی عمیق و روابطی بسیار پیچیده، فرایندی دراز مدت است. به‏ همین جهت مراحل پرورش نیروی کارآمد حوزوی در مقایسه با سایر مراکز علمی بیشتر و نیازمند زمانی درازتر است. تحصیل حوزوی 15 تا 20 سال استقامت و تلاش نیاز دارد. این واقعیت پیامدهای ناگواری بر جای می‏گذارد که شایسته بررسی و تأمل است:


اضطراب و نگرانی ابتدایی و تزلزل همت متقاضیان ورود به حوزه بر اثر دوردست جلوه‏ کردن هدف.

— خستگی و دلزدگی طلاب در اواسط مسیر و در نتیجه جدا شدن از خانوادة حوزه.

— غفلت از هدف اصلی، ورود در حواشی و فرعیات و پرداختن به اموری که مستقیماً رسالت حوزه محسوب نمی‏شود.

طلبه به‏ مراتب بیش از دانشجو به استقامت، نیاز دارد. یکی از دلایل آن این است که دانشجو پس از یک دورة تحصیلی 4 یا 7 ساله خود را در پایان راه تلقی می‏کند. اما طلبه پس از سال‌ها تحصیل خود را همچنان در آغاز راه می‏ نگرد.


11. علاوه بر همه این عوامل نرخ ریزش همین تعداد اندک از طلاب که در چنین فضای سنگینی افتخار طلبگی یافته‏ اند بسیار بالاست. پاره‏ای به ‏جهت دلزدگی و بی‏ انگیزگی و پاره‏ای به‏ جهت دشوار بودن مواد درسی، گروهی بر اثر فشار اجتماعی و گروهی دیگر بر اثر مشکلات اقتصادی ـ خصوصاً پس از تشکیل خانواده ـ و گروهی به‏ دنبال جذابیت مراکز دیگر یا فقدان برنامه متناسب با نیاز در حوزه یا.. .


با این وصف، هر یک از طلاب علوم دینی در بحران شدید نیروی انسانی، گوهر گران‏ بهای کمیابی محسوب می ‏شود و در موقعیت استثنایی و ممتازی قرار گرفته ‏است که با تلاش مضاعف باید جای خالی دیگران را پر کند و به رفع کاستی ‏ها همت گمارد.
دشواری شرایط فرهنگی به‏ ضمیمة ندرت نیروهای توانمند، مسئولیت بیشتری برای او آفریده است.


بدین ترتیب روشن است که نظام روحانیت و حوزه‌های علمیه، وظایف بسیار متنوعی بر دوش دارند که هرگونه استعداد و توانایی را می‌توانند به خدمت بگیرند. با شرایطی که توصیف شد، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من استعداد طلبگی را ندارم. همة انواع روحیات و استعداد‌ها می‌توانند به کار خدمت دین بیایند و در نظام روحانیت مورد استفاده قرار گیرند. گرچه مسئولان حوزه نیز موظف‌اند که امکانات محدود موجود را خرج بهترین‌ها کنند، و در مراحل گزینش و پذیرش دقت نظرهای فراوانی به کار گیرند.

منبع


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی